එවර් ඒස් නෞකාව පැමිණීමෙන් ලැබෙන ආදායම ලැබෙන්නේ චීනයටද?

148

 

සංසරණය වන පුවත

“මේ නැව ආපු ඒක ලොකුවට කතා කලාට ආවේ වරායේ චින ජැටියට . (CICT) ඒ ඩොලර් ටිකත් චිනේට නේද? ඔන්න ආයෝජනවල තරම”, යනුවෙන් නිර්මාණය වූ පුවතක් සමාජ මාධ්‍ය තුළ සංසරණය වෙමින් ඇත.

මොකද්ද මේ CICT ?

කොළඹ ජාත්‍යන්තර බහාලුම් පර්යන්ත සමාගම (Colombo International Container Terminals Ltd (CICT)) යනු, චයිනා මර්චන්ට්ස් පෝට් හෝල්ඩින්ග්ස් සමාගම අතර හවුල් ව්‍යාපාරයකි.

තවද, හොංකොං කොටස් වෙළඳපොලේ සහ ශ්‍රී ලංකා වරාය අධිකාරියේ (SLPA) ලැයිස්තුගත නිල් චිප් සමාගමක් වන අතර SLPA සමඟ වසර 35 ක ගොඩනැගීමේ මෙහෙයුම් හා මාරු කිරීමේ ගිවිසුම යටතේ, කොළඹ තුන්වන බහාලුම් පර්යන්තය මිලියන 3 ක ධාරිතාවයකින් යුත්, කොළඹ දකුණු වරාය පුළුල් කිරීමේ ව්‍යාපෘතිය යටතේ ශ්‍රී ලංකාවේ කොළඹ වරාය ඉදි කර ඇත.

එහිදී CMPH හවුල්කාරිත්වයෙන් 85% ක් හිමිකර ගන්නා අතර ඉතිරි 15% ක් ශ්‍රී ලංකා වරාය අධිකාරිය විසින් දරනු ලැබේ.

මූලාශ්‍ර 

 

එවර් ඒස් නෞකාව

එවර්ග්‍රීන් ලයින් හි 24,000-TEU පන්තියේ බහාලුම් නැව් වලින් පළමුවැන්න එවර් ඒස් නෞකාවයි. A වර්ගයේ යාත්‍රාව දිගින් මීටර් 400 ක් සහ පළලින් මීටර් 61.5 ක් වන අතර සැලසුම් කෙටුම්පත මීටර් 14.5ක් වන අතර පැයට නෞකා සැතපුම් 22.6 දක්වා වේගයෙන් යා හැකිය. එහි නාමික ධාරිතාවය TEU 23,992 කි.

මූලාශ්‍ර 

 

නිගමනය

CICT  චීන ජැටියක් නොවන අතර වසර 35ක ගොඩනැගීමේ මෙහෙයුම් හා මාරු කිරීමේ ගිවිසුම යටත්ව කොළඹ තුන්වන බහාලුම් පර්යන්තය ඉදිකර ඇති බැවින්  15%ක කොටසක් ශ්‍රී ලංකා වරාය අධිකාරිය සතු වේ.

එබැවින් , ඔක්තෝබර් 05දා සවස එවර් ඒස් නෞකාව කොළඹ වරායේ CICT පර්යන්තයට පැමිණිමෙන් ලැබෙන ලාභය සම්පූර්ණයෙන්ම චීනයට අයත් නොවන අතර කොටස් හිමිකාරීත්වය හා පවතින ගිවිසුම් මත බෙදී යයි.

 


   

Previous articleඩැමොක්ලීස් පූර්ව අනතුරු ඇඟවීම් දර්ශකයට අනුව සියලු රටවල්හි ආර්ථික බිඳවැටීමේ දී ශ්‍රී ලංකාව පළමු තැන ලබාගෙන තිබේද?
Next articleIs China to get the revenue from the boarding of Ever Ace Ship?